بررسی نشانه های تصویری لوح «زن ریسنده» متعلق به دوران ایلام جدید

نویسندگان

سمیه نوغانی

چکیده

لوح نیمه برجستۀ زن ریسنده از آثار به جای مانده از دوران ایلام جدید با مضمونی روایتگر است. پرسش اینجاست که آیا این تصویر در پایین ترین سطح نشانه سازی قرار می گیرد و فقط روایتگر صحنه ای از فعالیت بانویی از طبقۀ مرفّه جامعۀ ایلامی است یا سطح بالاتری از معنا را در قالب نمادپردازی و تجسم ایزدبانو در بر دارد. در این پژوهش، با روش توصیفی ـ تطبیقی براساس مقایسۀ اجزای تصویر با سایر متون تاریخی موجود (مُهرها، الواح و مجسمه های به جای مانده) به بررسی مفاهیم احتمالی اجزای تشکیل دهندۀ این لوح پرداخته خواهد شد. با توجه به از میان رفتن بافت اجتماعی و فرهنگی پدیدآورندۀ اثر، نبود متن مرتبط با آن، و عدم اشاره به مکان کشف اثر در منابع، از مجموع نشانه های تصویریِ به کاررفته و البته باقی مانده بر این لوح در تفسیر (خوانش) جدید از آن استفاده شده است. این تفسیر برمبنای شباهت های صوری و ظاهری با نقوش به جای مانده از تمدن های ایلام و بین النهرین و همچنین نمادپردازی ایزدبانوان در تمدن های تاریخی و باستانی بنا شده است. براساس نشانه های به کار رفته در روایت تصویری لوح «زن ریسندۀ ایلامی»، این لوح می تواند بیانگر ایزدبانویی در حال ریسندگی یا با معنای نمادین ایزدبانویی در حال رشتن رشتۀ سرنوشت باشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی نشانه های تصویری لوح «زن ریسنده» متعلق‌به دوران ایلام جدید

لوح نیمه‌برجستۀ زن ریسنده‌ از آثار به‌جای‌مانده از دوران ایلام جدید با مضمونی روایتگر است. پرسش اینجاست که آیا این تصویر در پایین‌ترین سطح نشانه‌سازی قرار می‌گیرد و فقط روایتگر صحنه‌ای از فعالیت بانویی از طبقۀ مرفّه جامعۀ ایلامی است یا سطح بالاتری از معنا را در قالب نمادپردازی و تجسم ایزدبانو در بر دارد. در این پژوهش، با روش توصیفی‌ـ‌تطبیقی براساس مقایسۀ اجزای تصویر با سایر متون تاریخی موجود (مُه...

متن کامل

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته ­های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می‌سازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته­های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دست­بافته­ها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیق­های ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیق...

متن کامل

نگاهی به نشانه های تصویری در گلیم و گلیمچه های مناطق شرق استان مازندران

Village weavings, particularly flatwoven Gelims, are the products of personal lastes, gifts, and individual creativity. In the meantime, the genuineness of their designs and colors is rooted in a collective genius enriched over the centuries. This collective genius seems to be well-preserved in the flatweav of East Mazandaran villagers, whose design repertoire is not confined to sheer imitation...

متن کامل

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته های ترکمن نمادی از فرهنگ وتفکر مردمانی است که باور واعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می سازند . با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان ، هدف از مقاله شناساندن آسمالیق و نقوش آن که بوسیله زنان بر تاروپود این دستبافته ها نقش بسته ، می باشد. حاصل کار، مطالعه ویژگی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه نگره

ناشر: دانشگاه شاهد

ISSN 1735-4560

دوره 7

شماره 23 2012

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023